Wat is een weggever en hoe werkt dat?

Een weggever is een gratis, geautomatiseerd, online ‘cadeautje’ wat baasjes kunnen downloaden via je site. Het idee is dat zij hun email adres achterlaten in ruil voor een waardevol e-book waar ze vandaag al mee aan de slag kunnen. Zo kun je een maillijst opbouwen en potentiële klanten mailen met bijvoorbeeld blogs, nieuws, acties, waardevolle inzichten, etc. Natuurlijk nooit om alleen maar je producten of diensten spammen (dan schrijven ze zich zo weer uit), maar een combi van dit alles.

Waar voldoet een goede weggever aan?

Zorg dat je weggever kort en behapbaar blijft. Geen enorm boekwerk: dat gaan mensen niet lezen. Eerder iets waarmee ze NU al aan de slag kunnen, zoals “5 manieren om je paard te helpen ontstressen”, waarin je jezelf introduceert, de 5 korte tips geeft met aan het einde een brug maakt naar een betaald aanbod, voor als ze hier meer hulp bij willen. Je weggever wil je dus het liefst naadloos laten aansluiten op je betaalde aanbod.

Zorg dat ze er in 10 minuten doorheen kunnen en denken “Wauw, zij weet écht waar ze het over heeft en ik krijg hier een goed gevoel van! Ik weet bij wie ik moet zijn als ik meer hulp nodig heb”. Natuurlijk extra bonuspunten als je dit alles in een mooi vormgegeven e-book giet. Hiervoor kun je ook de Canva template bundel gebruiken die je hebt gekregen.

Maar een weggever kan ook een video, audio, checklist of iets anders zijn. Als het je het maar kunt automatiseren en jij er geen kosten of tijd aan kwijt bent.

Hoe werkt het?

  1. Je maakt een account aan bij een nieuwsbriefsysteem zoals Mailerlite (gratis tot 1000 subscribers, veel eenvoudiger in gebruik dan Mailchimp). Ik hoor ook veel goede verhalen over Mailblue (betaald).
  2. Je maakt een inschrijfformulier aan (bij Mailerlite heet dit ’embedded form’) waarin je vraagt om een voornaam, email adres en vinkje met ‘Ik schrijf me ook graag in voor de nieuwsbrief en ontvang af en toe waardevolle tips over X. Ik kan me op elk moment weer uitschrijven.’. Let op: dit vinkje mag niet verplicht zijn, maar moet optioneel zijn. Vervolgens mag je alleen degenen mailen met je nieuwsbrief (naast de weggever dus) die dit vinkje hebben aangevinkt. Zo voldoe je aan de AVG regels.
  3. Als je je formulier af hebt, krijg je van je nieuwsbriefsysteem een stukje code om in je site te plakken. Die plak je op de plek die ik hierboven uitleg.
  4. In je nieuwsbriefsysteem stel je een mail in (dit kan de welkomstmail na inschrijving zijn) die baasjes direct na inschrijving krijgen, waarin een knop staat die linkt naar je weggever. Bijv een link naar je e-book, die je kunt uploaden in je mediabibliotheek.
  5. Test je formulier, de welkomstmail en de knop.
  6. Je weggever kun je nu onder de aandacht brengen via blogs, social media en je site zelf.

Meer artikelen

Categorieën

Meer hulp nodig?

Open de bijbehorende training voor extra hulp. Of vraag om support via het formulier.